تهذیب نفس چه ربطى با تحصیل علم دارد؟اگر تهذیب نفس موجب پیشرفت علم مىشود ، چرا بعضى از دانشمندان بدون تهذیب نفس پیشرفت کرده اند؟
پرسشها معرّف دغدغههاى درونى فرد و جلوهاى از فضاى ذهنى و گرایشهاى روحى است. پرسشهاى نیکوى شما، بازگو کننده روح حقیقت طلبتان مىباشد و نشان مىدهد که سؤال را به قصد فهم و دریافت حق و شناخت راه آن طرح کردهاید.
در رابطه تهذیب نفس با تحصیل علم، حقیقت این است که بشر توانسته است بدون اتکاى به ایمان و تهذیب نفس، به پیشرفتهاى شگفت انگیزى نایل گردد و از اعماق زمین تا اوج آسمانها و از ردون ذرات بى جان اتم تا ژرفاى روان آدمى را بکاوَد و در کشف و شناخت اسرار هستى، قلههاى بلند و رفیعى را پشت سر بگذارد.
کسى نمىتواند ادعا کند که بین ایمان یا تهذیب نفس و تحصیل علم، رابطه علّى و معلولى و ملازمه عقلى طرفینى وجود دارد، به گونهاى که هر جا »علم« هست، لزوماً ایمان و تهذیب نفس نیز حضور دارد و یا هر جا تهذیب نفس باشد، علم حاصل مىشود.
نه واقعیات موجود آن را تأیید مىکند و نه در هیچ شریعت آسمانى اعتقادى بر آن است. قرآن کریم، از کسانى نام مىبرد که عالِم بودهاند، ولى ایمان نداشتهاند، مانند شیطان و فرعون و قارون که درباره آنها فرمود: »و حَجَدوا بها وَاسْتیقنتها أنفسهم ظلماً و علوّاً؛(1) به خاطر ستم و روحیه برترى جویى، آن را انکار کردند، حال که نسبت به آن یقین داشتند« از طرفى در طول تاریخ بسیارى از دانشمندان و متبکران و مخترعان وجود دارند که مدارج علمى را پیمودهاند، ولى فاقد ایمان و تهذیب نفس بودهاند.
ایمان و تهذیب نفس از یک سو و دانش از زاویه دیگرى، روى انسان تأثیر مىگذارد. آن دو متمم و مکمّل یکدیگرند اما نوع و کیفیت تأثیر گذارى متفاوت است.
علم چراغ اندیشه را روشن مىسازد و به تدریج آن را پرنورتر مىکند، ولى تنها ایمان و تهذیب نفس است که مىتواند چراغ قلب و روح آدمى را روشن کند، یا جلا دهد و هویّت انسانى به او ببخشد.
شهید مطهرى مىگوید: علم به ما روشنایى و توانایى مىبخشد و ایمان عشق و امید و گرمى. علم ابزار مىسازد و ایمان مقصد... .
علم مىنمایاند که چه هست و ایمان الهام مىبخشد که چه باید کرد؟(2)
انیشتین مىگوید: علم ما را از آن چه هست، آگاه مىسازد و تنها دین و وحى است که ما را بر آن چه سزاوار و شایسته است، مطّلع مىکند.(3)
استاد مطهرى مىگوید: نه علم مىتواند جانشین ایمان گردد و نه ایمان مىتواند جانشین علم گردد. طبیعت را به ما بشناساند، قوانین آن را بر ما مکشوف سازد و خود ما را به ما بشناساند.(4)
اگر منظور از علم در سؤال علم بشرى و مصطلح باشد (مانند علوم انسانى، تجربى، فنى و غیره) تهذیب نفس موجب پیشرفت ان علوم نمىگردد، بلکه زمینه استفاده صحیح از آن دانشها را فراهم مىکند اما اگر منظور از علم، بصیرت و نورانیت و معرفت باشد، قطعاً تقوا و تهذیب نفس در آن تأثیر بسزایى دارد. قرآن مجید مىفرماید: »واتقواللَّه و یعلمکم اللَّه؛ تقوا پیدإ؛ خخ کنید تا خدا به شما تعلیم دهد«.(5)
در آیه دیگر مىفرماید: »اگر تقوا داشته باشید، خداوند قدرت تشخیص حق از باطل را در شما قرار مىدهد«.(6)
پى نوشتها:
1. نمل (27) آیه 14.
2. جهت آگاهى بیشتر به کتاب »انسان و ایمان« شهید مطهرى مراجعه شود.
3. محمد تقى شریعى، فایده و لزوم دین، ص یازده.
4. استاد مطهرى، مجموع آثار، ج 2، ص 35.
5. بقره(2) آیه 282.
6. انفال (8) آیه 29.